Algemeen Nederland kent veel traditionele liedjes, welke helaas steeds minder vaak doorgegeven worden. Vroeger werd er bijvoorbeeld tijdens de afwas veel gezongen. Die cultuuroverdracht is er tegenwoordig veel minder. De cursussen Muziek op Schoot en Peutermuziek spelen hierop in. De traditionele liedjes worden gezongen, en daarnaast ook veel nieuwe liedjes. De liedjes en activiteiten sluiten aan bij de leeftijd en ontwikkeling van het jonge kind. Door de Vereniging Peuters en Muziek zijn in 1988 de eerste cursussen gestart voor ouders en hun baby of peuter. Tegenwoordig komen, naast vaders of moeders, ook opa’s, oma’s of andere familieleden met het jonge kind naar deze cursussen. Omdat er in deze levensfase zo ontzettend veel gebeurt, worden er lessen gegeven voor 4 verschillende leeftijdsgroepen: baby’s, dreumesen, peuters 2-3 jaar en peuters 3-4 jaar. De lessen sluiten aan bij de ontwikkelingsfase die specifiek is voor die leeftijdsgroep. In de babygroep worden veel liedjes en spelletjes op schoot gedaan. Bij de kinderen die net kunnen kruipen of lopen gaat het vooral om het verkennen van de omgeving. Bij peuters worden veel kring- en loopspelletjes gedaan. Het is niet nodig dat ouders/verzorgers een muzikale achtergrond hebben; dat maakt voor uw kind immers niets uit! Samen zingen en spelen biedt veel plezier. Daarnaast stimuleert het bezig zijn met muziek meerdere ontwikkelingsaspecten zoals samen bewegen, luisteren en reageren. De belangrijkste doelstelling van deze cursussen is het samen plezier beleven aan muziek. Wanneer kinderen plezier beleven aan muziek, komt de muzikaliteit op een natuurlijke wijze tot ontplooiing.
Muziek voor Peuters Samen zingen is gezellig. Vaak gaan minder leuke dingen gemakkelijker wanneer erbij gezongen wordt, zoals bijvoorbeeld het tandenpoetsen of opruimen. Naarmate kinderen ouder worden, geeft hun verder gevorderde ontwikkeling hen de mogelijkheid om uitbundiger op de prikkel van muziek te reageren. Kinderen gaan zelf met hun hele lijf meebewegen. Eerst wiegend, later staan ze op een plek te dansen en daarna volgt de dansende beweging in de ruimte. In veel peuterliedjes zit een bewegingselement: in de manestijn, met de vingertjes, loop in een kringetje. Het zingen van het lied nodigt het kind uit de bijbehorende bewegingen uit te voeren. Er zijn ook liedjes over puzzelen, torens bouwen en rullen met de bal. Er is bijna geen peuterliedje waarbij het kind stil blijft zitten. Springen, dansen, twee stokjes tegen elkaar tikken – zo ontwikkelen peuters zich spelenderwijs motorisch. Dat het gehoor zich op een natuurlijke wijze dankzij muziek ontwikkelt, ligt voor de hand. Maar niet alleen het horen, ook het zien en voelen zijn gebaat bij muziekactiviteiten. Er zijn liedjes en luisterspelletjes waarbij het er om gaat te horen wat voor een geluid er klinkt of waar het geluid vandaan komt (liedje met vogelfluitjes),het laten horen van klankstaven of de blokfluit trekt de aandacht van de kinderen. Bij veel muzikale activiteiten worden materialen gebruikt zoals ballen, linten, sjaaltjes en knuffels. Als er hele groep kinderen danst met gekleurde linten, is dat prachtig om te zien. Kinderen genieten daarvan.
Samen zingen en spelen geeft een gevoel van bij elkaar te horen. Kinderen in de peuterleeftijd spelen nog niet zo veel samen. Muzikale activiteiten doe je wel samen, met zijn allen in de kring dansen en aan het einde van het lied omvallen, zoals bij Jan Huigen in de ton, geeft veel plezier. Voor de taal- en spraakontwikkeling is het zingen van liedjes een heel belangrijk hulpmiddel. Liedjes en opzegversjes vertellen over allerlei dingen uit de belevingswereld van het kind. Liedjes worden steeds herhaald. Door de melodie onthoudt een kind de woorden veel beter. Rijm ontwikkelt het gevoel voor taal.
Muzikale activiteiten met jonge kinderen zijn de basis voor hun verdere muzikale ontplooiing. Door zingen, dansen, ritmespelletjes en luisteren naar muziek, raakt het kind vertrouwd met muziek en beleeft het plezier aan muziek.
De cursus bestaat uit 10 lessen en kost €72,- (dit is inclusief een kopie van de liedjes en activiteiten en een kopje koffie/thee aan het eind van elke les). Inschrijven kan via deze website. Voor meer informatie over een van de cursussen kunt u contact opnemen met de docente ([email protected]). Tel.: 06-36300252 E-mail: [email protected]